Hejteri sú pre vaše podnikanie požehnaním

Hejteri sú pre vaše podnikanie požehnaním

Začínate podnikať. Alebo už podnikáte a uvádzate na trh nový produkt, či službu. Zverejníte svoju ponuku na internete a zrazu sa objaví viacero zaručených radcov, ktorí vás kritizujú a smejú sa z vašej ponuky. Sú to hejteri. Neviete prečo sa volajú hejteri? Vychádza to z anglického slova hate, čítaj hejt. To znamená nenávisť, odpor, nemať rád.

Stavme sa, že ani jeden z nich nebude mať prosperujúce podnikanie. Možno začnú podnikať, ale ak svoj postoj nezmenia, veľmi dlho podnikať nebudú.

Prečo?

Pretože tí, ktorí naozaj niečo dokázali, vedia aké je ťažké sa presadiť. Oni sa vám nebudú smiať a nebudú vás kritizovať. Oni sa vám budú snažiť radiť a pomáhať. Tí úspešní sa sústredia na svoj rast a na pomoc svojim zákazníkom. Tí neúspešní sa nudia, nevedia sa presadiť, nedarí sa im a tak si svoju neschopnosť snažia ventilovať poukazovaním na domnelé nedostatky iných.

Ak vám nejaký hejter niečo skritizuje alebo zosmiešni, síce vás to možno nahnevá alebo urazí, ale to nemusí. Hejter vám napíše, čo je podľa neho zlé alebo smiešne. Zoberte to a pozrite sa na tých úspešných. Čo robia, ako to robia. Sedí to s tým, čo napísal hejter? Ak áno, zrejme má hejter pravdu a mali by ste to zmeniť.  Ale to bude skôr výnimka. Väčšinou sa hejterom v podnikaní nedarí, ale myslia si, že sú múdrejší ako vy.

Tí ktorí naozaj niečo dokázali a sú úspešní, tí nehejtujú. Nehejtujú, pretože vedia, že je to strata času. Miesto toho, aby sa z niekoho vysmievali, investujú čas do svojho rozvoja. Sledujú úspešných a analyzujú ako to robia tí úspešní. Neanalyzujú neúspešných a nevysmievajú sa z nikoho.

To či budete úspešný, o tom rozhodne vaše úsilie, vytrvalosť a vôľa zlepšovať sa. Nikto učený z neba nespadol. Každý niekde začína.

To či budete úspešný, o tom rozhodnú tí, ktorí si váš produkt a vašu službu kúpia. O tom nerozhodnú tí, ktorí sa vás snažia zosmiešniť. Oni zosmiešňujú iba samých seba, pretože svoju energiu neinvestujú do svojho rozvoja. Míňajú energiu na veci, ktoré im v rozvoji nepomôžu. Možno sú dnes na tom lepšie ako vy, ale ak vytrváte a budete sa zlepšovať bez toho, aby ste vy hejtovali, čoskoro hejterov predbehnete.

Môj osobný príbeh

Rozpoviem vám môj osobný príbeh.

Vyštudoval som Elektrotechnickú fakultu Technickej univerzity v Košiciach. Hoci som neštudoval priamo programovanie, stále som sa okolo toho motal a bavilo ma to. Mali sme v škole aj pár semestrov programovania, ale hlavná časť výuky to nebola. Diplomovú prácu som ale aj tak nakoniec riešil formou tvorby programu. Vytvoril som program s výpočtami vektorových kvantizátorov. Neviete čo sú vektorové kvantizátory? Ani nemusíte. Nie je to pre náš príbeh dôležité. Dôležité je, že v mojej neznalosti mi pri programovaní pomáhali kamaráti z vysokej školy, ktorí študovali priamo programovanie.

Po škole som sa zamestnal ako programátor. Mnohí z mojich spolužiakov, ktorí programovanie študovali, sa programovaniu po škole vôbec nevenovali a zamestnali sa úplne niekde inde.

Počas svojej praxe programátora som začínal tvorbou programov na operačnom systéme MS DOS, neskôr Windows a keď prišiel internet, boli sme vo firme jedni z prvých, ktorí vytvárali projekty fungujúce v prostredí internetu.

Všetky projekty, ktoré som riešil, som vždy dotiahol do úspešného konca. Veľakrát neskôr ako sme plánovali, ale áno vždy sme to nakoniec dotiahli do funkčnej aplikácie, ktorú zákazníci používali. Ale, keď sa tak zamyslím, vlastne klamem. Spomínam si na jeden prípad, kedy sme niečo začali a nedokončili. Bolo to v Bardejove, kde sme mali nasadiť novú verziu programu na spracovanie miezd. Jadro programu sme kupovali v Prahe a nad tým jadrom sme programovali slovenskú legislatívu. Pustili sme sa usilovne do toho. Všetko sme mali z našej strany pripravené, ale stále sme narážali na to, že jadro kúpené v Prahe obsahovalo chyby. Boli sme bezradní, pretože zdrojové kódy neboli v našich rukách. Nakoniec klient od projektu odstúpil. Od rovnakého dodávateľa sme kupovali novšiu verziu jadra aj o rok neskôr pre ďalšieho klienta. Opäť podobné problémy, avšak na iných technológiách. Zmluvne sme boli viazaný vysokými pokutami. S klientom sme sa dohodli, že mu dáme staršiu verziu a do roka mu ju nahradíme novou, funkčnou. Ako sme sľúbili, tak sme urobili. Už sme ale nekupovali jadro v Prahe. Rozhodli sme sa, že si to celé naprogramujeme sami. Podarilo sa to. To, čo nám z Prahy sľubovali 4 roky a stále to dobre nefungovalo, sme mi naprogramovali za jeden rok.

Po viac ako 20 rokoch v tejto branži vám poviem, že toto je naozaj výnimočné. V oblasti IT je viac zlyhaní ako úspešne dokončených projektov.

To, že to robím dobre potvrdzujú referencie spokojných zákazníkov. Aj tie sa hejteri pokúsili spochybniť. Najbizarnejšie na tom je, že to urobil človek, ktorý nepodniká, je zamestnaný a nemá vlastné referencie. Keď som mu napísal, aby sa on pochválil svojimi referenciami, tak iba odpísal, že mi nemusí nič dokazovať.  Vidíte ten rozdiel? Ja referencie od spokojných zákazníkov mám a ukážem ich. Hejter ich nemá, ale snaží sa to zosmiešniť. Od koho by ste si vy kúpili produkt? Od toho, kto má referencie alebo od toho, kto ich zosmiešňuje, ale sám nevie ukázať vyjadrenia potvrdzujúce kvalitu jeho práce.

To, že zrejme robím svoju prácu dobre, potvrdzuje aj to, že mám postavený úplne nový dom, mám dve autá, motorku, ročne si dovolím ísť s celou rodinou 3 krát na dovolenku a pritom nemám žiadne úvery, lízingy ani hypotéky. Bol som aj s rodinou na Maledivách, na Mauríciu, na Islande, teraz v lete ideme na Seychely atď. Na toto všetko som si zarobil poctivo svojou prácou. Zaplatili to zákazníci, ktorí mi píšu pozitívne referencie. Tie referencie, ktoré sú hejterom na smiech.

V začiatkoch podnikania som si platil reklamu, aby som zohnal zákazníkov. Po čase som však musel reklamu vypnúť, pretože požiadaviek je dnes toľko aj bez reklamy, že ich musím odmietať. Je toho viac ako dokážem zrealizovať.

A čo je lepším dôkazom kvality vašej práce? Hejter, ktorý je na začiatku svojej kariéry, pracuje pre niekoho iného, nemá vlastné podnikanie a ani vlastné referencie? Alebo zákazníci, ktorí vám platia a odporučia vás ďalším zákazníkom?

Objavil sa aj ďalší „samozvaný mudrc“. Skritizoval vzhľad webovej stránky. Argument, že nemá zmysel sa hrať s jej vzhľadom, keď sú oveľa dôležitejšie texty, ktoré obsahuje, boli pre neho citujem „kraviny“. Dal aj odkaz na HTML validátor, ktorým sa snažil dokázať moju nekompetentnosť. Validátor zobrazil 4 upozornenia a jednu logickú chybu v HTML zápise, ktorá nemala vplyv na funkčnosť stránky. Pravdou je, že tú stránku som cez HTML validátor nenechal prebehnúť. A načo by som to robil? Stránka mala zabezpečiť, aby ľudia vyplnili dotazník. A to aj robila. V spojení s reklamou zabezpečila toľko odpovedí, koľko som potreboval a od ľudí, ktorých som hľadal. Na dosiahnutie požadovaného výsledku nepotrebujete robiť 100% vecí, o ktorých je presvedčený hejter. Čím menej toho urobíte, aby to fungovalo ako potrebujete, tým lepšie. Zvyšok času, môžete venovať niečomu inému. Ešte iba len tak zo záujmu som nechal cez HTML validátor prebehnúť webovú stránku hejtera. A hádajte, čo som zistil? Na mojej stránke, ktorú on kritizoval boli 4 upozornenia a 1 logická chyba. A na jeho stránke bolo 28 upozornení a 6 chýb. Tento človek mi má radiť? Je to ako keď zlodej kričí „Chyťte zlodeja“.

Autentický hejterský zážitok si môžete pozrieť v komentároch na  Facebooku v príspevku https://www.facebook.com/dufeksoft/posts/3581843305220265

Viacerí hejteri tam začali zosmiešňovaním. Ale rozobral som ich na súčiastky ako lego. Keď som im napísal jednoduché argumenty, prečo sa podľa mňa mýlia a vyzval ich, aby dokázali, že sú lepší, tak im zrejme argumenty došli alebo sa zľakli, že zosmiešnia samých seba. Už sa neozvali.

Najväčším hrdinom bol pán, ktorý sa na Facebooku volá Erich Astar Lorman. Najskôr zosmiešňoval, potom začal tykať. Keď zistil, že ani jedno z toho nezabralo, tak nemal problém mi vynadať do sedliakov. Asi mu to bolo nakoniec trápne a zistil, že prestrelil, tak všetky svojej statusy odstránil.

Keď dáte hejterom ochutnať ich vlastnú polievku prostredníctvom logických argumentov a nie zosmiešňovaním ako oni, tak sú úplne bezradní.  

  

Čo chce zákazník

Nemyslím si, že ovládam na 100% niektorý programovací jazyk. Som presvedčený, že ak by som súťažil v znalostiach syntaxe a detailov ktoréhokoľvek programovacieho jazyka, moje výsledky by boli priemerné. Avšak zákazníkov nezaujíma ako dobre ovládate programovanie. Zákazníkov zaujíma, či im objednaný program, aplikáciu, či webovú stránku dodáte načas, za dohodnutú cenu a či robí bez chýb to, čo si zákazník objednal alebo či nie je ešte lepšia ako očakával.

Programovacie jazyky a technológie sa menia. Ja som už zažil MS DOS, Windows, internet, mobilné aplikácie. Ako programátor som používal Basic, Fortran, C, C++, C#, HTML, CSS, LESS, JavaScript, XML, SQL a rôzne ďalšie jednoúčelové programovacie jazyky.

Jazyky sa menia, vznikajú a zanikajú. Rovnako tak zariadenia, operačné systémy a ďalšie technológie. Ak chcete udržať krok s rýchlym vývojom, musíte zmeny sledovať, učiť sa, ale učiť sa efektívne a využívať tie veci, ktoré prinesú požadovaný výsledok. Nemusíte žiadny programovací jazyk ovládať na 100%. Je to ako keby ste stavali auto. Motor je pre auto veľmi dôležitý. Ak sa však budete sústrediť iba na motor a zabudnete na to, že treba aj kolesá, auto jazdiť nebude. Také auto nepredáte. Väčšina zákazníkov nechce auto so 100% premakaným motorom. Zákazník chce auto, ktoré ho včas a bezpečne dopraví do cieľa. A auto bez kolies to nedokáže.

Pri svojej práci programátora som zistil, že to či dotiahnete tvorbu programu, webovej stránky, či inej aplikácie do úspešného konca nezávisí od toho ako detailne ovládate príslušný programovací jazyk. Rozhoduje o tom to, či viete správne pochopiť, čo klient od vás požaduje, či to viete urobiť a či to viete dodať za dohodnutú sumu a v dohodnutom čase.

Nemal som horší zážitok ako keď som prebral rozpracovaný projekt, ktorý sa už mal predávať, ale keď som to skúšal, bolo to plné chýb. Zakázal som vtedy chalanom robiť akékoľvek ďalšie zmeny v programe a museli iba testovať. Do dvoch týždňov mal v tom programe každý nájsť aspoň 500 chýb. Ťukali si na hlavu, že to je nezmysel. Neprešli ani dva týždne a každý z nich našiel viac ako 500 chýb. Všetci z nich boli vyštudovaný vysokoškoláci a študovali programovanie. Programovací jazyk ovládali. Tam problém nebol.

Vo svojej praxi som mal pod sebou viacero programátorov. Veľa bolo takých, ktorí poznali programovacie jazyky perfektne, ale výsledky boli nepoužiteľné. Oveľa lepšie výsledky vždy dodali tí, ktorí neovládali všetky zákutia programovacieho jazyka, ale sústredili sa na to, čo zákazník chce a hlavne na to, aby to urobili jednoducho a bez chýb.

Má zmysel čítať reakcie hejterov a písať im odpovede?

Áno. To si píšte, že to má zmysel.

Môže vám to ukázať, v čom sa môžete zlepšovať. Môže vám to ukázať, kde je diera na trhu. Dodá vám to energiu k tomu, aby ste makali ešte viac. Ale pamätajte na to, že nie je najdôležitejšie ako tvrdo makáte. Oveľa dôležitejšie je robiť tie správne veci. Bohatí a šťastní nie sú tí, ktorí pracujú 24 hodín denne. Bohatí a šťastní sú tí, ktorí pracujú oveľa menej. Bohatí a šťastní skôr ako začnú,  si dobre premyslia svoju stratégiu. Neustále hľadajú tie najefektívnejšie postupy a prístupy. A ako hľadať a kde hľadať.

Sledujte úspešných a ich stratégie. Nebojte sa vzdelávať. Oveľa lepšie je zaplatiť za vzdelanie, hoci aj veľa, ale u toho, kto už niečo dokázal a vie ktoré veci fungujú. Je to lepšie ako roky zadarmo skúšať metódou pokusu a omylu postupy, ktoré už tí úspešní pred vami vyskúšali.

A možno nakoniec svojimi reakciami niektorému hejterovi otvoríte oči a pomôžete mu zmeniť pohľad na vec. Možno pomôžete hejterovi naštartovať jeho úspešné podnikanie. Možno budete nakoniec aj spolupracovať.

Dáva vám to zmysel? Verím, že áno.

 

 



7 IT pascí
Ako nenaletieť na rozprávky tvorcom webov a markeťákom, ktorými Vás oberajú o peniaze?