5 tipov ako vylepšiť navigáciu na webe

5 tipov ako vylepšiť navigáciu na webe

Malé zmeny môžu znamenať veľký rozdiel. Navigácia na webe je výborným príkladom. Štruktúra a texty vo vašej navigácii môžu výrazným spôsobom ovplyvniť  výsledky.

  • Navigácia ovplyvňuje návštevnosť: ako je váš web hodnotený a koľko návštev k vám príde z vyhľadávania
  • Navigácia ovplyvňuje konverzie: ako jednoducho sa web používa, aké percento návštevníkov vášho webu vám zanechá svoj kontakt a koľko získate zákazníkov

Tu je zoznam odporúčaní na vylepšenie navigácie na webe.

1. Buďte popisný

„Čo robíme“ v skutočnosti nehovorí, čo robíte. Takisto ani „Produkty“, „Služby“, či „Riešenia. Popisná navigácia, ktorá používa kľúčové slová je dobrá z dvoch dôvodov:

  • Je to dobré pre vyhľadávanie: Navigačná lišta je kľúčové miesto pre indikovanie relevantnosti pre vyhľadávacie stroje. Keďže navigačná lišta je na každej stránke, ukazuje to Google o čom váš web je.
  • Je to dobré pre návštevníkov: Navigačná lišta je vizuálne výrazná, takže komunikuje neustále. Ak v nej máte názvy vašich hlavných služieb a produktov, tak je jasné, čo ponúkate.

Používajte hlavnú navigáciu ako miesto, na ktorom začínate ľuďom a vyhľadávacím strojom hovoriť, čo robíte.

Nikto nevyhľadáva „produkty“ ani „služby“, takže takéto názvy nevylepšia vaše hodnotenie pre potreby vyhľadávania.

2. Vyhnite sa navigácii na základe formátu

Názvy ako „videá“, „fotografie“ a pod. hovoria návštevníkovi v akom formáte je obsah v danej časti uložený, ale nehovoria nič o ich obsahu. Ľudia nenavštevujú váš web na to, aby hľadali fotografie, či videá. Hľadajú odpovede a informácie.

3. Nepoužívajte rozbaľovacie menu

Populárne to je, to  áno. Ale nie je to dobrý nápad. Ak sa vyhnete rozbaľovaciemu menu je to dobré z dvoch dôvodov:

  • Dobré pre vyhľadávacie stroje:  Rozbaľovacie menu je komplikované na prechádzanie pre vyhľadávacie stroje.
  • Dobré pre návštevníkov:  Štúdie použiteľnosti ukázali, že rozbaľovacie menu sú otravné. Oči návštevníka webu sa pohybujú rýchlejšie ako kurzor myši. Keď prejdú kurzorom myši na položku menu, rozhodli sa že kliknú. Vy im zrazu ponúknete viac nových možností. Je to nová komplikácia, s ktorou ich myšlienky nepočítali.

Z výskumov vyplynulo, že ak má web veľa stránok a máte množstvo typov produktov a služieb, tak vtedy môže byť užitočné použiť mega rozbaľovacie menu. V ostatných prípadoch sa rozbaľovaciemu menu vyhnite.

4. Obmedzte počet položiek menu na sedem

Niektoré weby majú na hlavnej stránke stovky odkazov. To je zle. Obmedzenie počtu odkazov v hlavnej navigácii je dobré z nasledovných dôvodov:

  • Dobré pre vyhľadávacie stroje: Vaša úvodná stránka má najvyššiu váhu, pretože na ňu odkazuje viac webov ako na ďalšie podstránky. Táto váha tečie dole do vnútorných podstránok cez navigáciu. Ak hlavná stránka obsahuje množstvo odkazov, tak to oslabuje váhu, ktorá sa prenáša na vnútorné podstránky. To znižuje pravdepodobnosť dobrého hodnotenia vnútorných stránok.
    Čím stručnejšia je hlavná navigácia, tým viac váhy sa presúva na vnútorné podstránky a zlepšuje sa ich hodnotenie.
    Čím viac stránok s dobrým hodnotením budete mať, tým častejšie a vyššie sa budete objavovať vo výsledkoch vyhľadávania.
  • Dobré pre návštevníkov: Je potvrdené, že krátkodobá pamäť si zapamätá sedem položiek, plus-mínus dve. Neskoršie výskumy ukázali, že je to ovplyvnené aj kategóriou, takže to môže byť sedem pre čísla, ale iba päť pre slová.
    Čím viac položiek v navigácii máte, tým ťažšie je pre návštevníka webu si informácie zapamätať a spracovať. Vizuálne osem je OVEĽA viac ako sedem. Ak máte príliš veľa položiek, návštevník môže prehliadnuť dôležité položky.

TIP: Vždy, keď odstránite položku menu alebo iný prvok zo stránky, všetko ostatné sa stane viac viditeľným a zvyšuje sa pravdepodobnosť, že si ich návštevník všimne a venuje im pozornosť.

5. Poradie navigácie vášho webu je dôležité

Počet položiek je dôležitý, ale dôležité je aj ich poradie. V navigácii webu, rovnako ako v akomkoľvek inom zozname, sú položky na začiatku a na konci najefektívnejšie, pretože tam je pozornosť a schopnosť zapamätania si najvyššia.

Čokoľvek, čo dáme na začiatok alebo koniec navigácie sa stáva viac nápadným. Na tieto miesta by sme mali dávať položky, ktoré sú pre naše podnikanie a našich návštevníkov najdôležitejšie.

Vždy sa snažte dať položky, ktoré sú najdôležitejšie pre návštevníkov webu, na vizuálne najviditeľnejšie miesta. Toto sa spája so základným princípom web dizajnu a obsahového marketingu:

Najprv dajte návštevníkom, čo chcú, potom oni možno dajú vám, čo chcete vy.



7 IT pascí
Ako nenaletieť na rozprávky tvorcom webov a markeťákom, ktorými Vás oberajú o peniaze?